Rajki Csilla interjú

mottó: Amikor a nyelvtanulás élvezetes tevékenység

Rajki Csilla, 20 éves gyakorlattal rendelkező angol-német nyelvtanár, tolmács-szakfordító, 10 éve nemzetközi képesítéssel rendelkező nyelvi coach, life coach, mindfulness coach, aki nemcsak magyaroknak, hanem külföldieknek is tart nyelvi coaching szemléletű nyelvórákat és life coach üléseket is. Vele beszélgetünk a nyelvi coaching gyakorlati jelentőségéről.

Csilla, nyelvi coaching szemléletű nyelvórák tartásával is foglalkozol. Hogyan is képzeljük el ezeket az órákat?

A nyelvi coaching az egyén nyelvtanulását támogató folyamat, amely személyre szabottan segít abban, hogy az nyelvi elakadásokat leküzdje és könnyebben elérje az általa kitűzött célt.   Kimondottan a személyt támogató irányultságú, specializálódunk a személy érdeklődési területe felé, viszont nem a ’megmondó személyt’ képviseljük a folyamatban. Alapvető fontosságú, hogy a nyelvi coaching folyamat első lépcsőfoka a célkitűzés legyen, már a legelső alkalommal. Ezen célkitűzést mindig fókuszban tartva építem fel az ezutáni közös coaching szemléletű óráinkat.

Legelőször felmérem a diák nyelvi szintjét és közösen meghatározzuk a közel jövőbeni célját a nyelvi órákkal: nyelvvizsgára készül, aminek az időpontját is kijelöljük, külföldi munkavállalásra, tanulásra, üdülésre készül vagy épp egy állásinterjú előtt áll. Erre a célra fűzzük fel a coaching szemléletű órákat. Fontos tisztázni, hogy van a nyelvi coaching, ami a tiszta folyamat, és vannak a coaching szemléletű nyelvórák, amibe a nyelvtanár integrálja a nyelvi coachingot.

Milyen tanulók szokták választani a nyelvi coachingos nyelvórákat?

Az örökös újrakezdő: Nála mindenképpen felmérem azt, hogy mi lehet a nyelvi folyamatában az elakadás, mi lehet a háttérben, ami miatt nem tud egy bizonyos szinten hatékonyan továbblépni. Ezek a háttér okok sokszor egészen az általános és középiskoláig is visszanyúlnak (5-6 nyelvtanára is volt a 4 év alatt), negatív tapasztalatokat szerzett a nyelvtanulás terén, ki nem állhatja a nyelvtankönyveket használó oktatást, vagy élethelyzete változott meg. Ilyenkor mindig kombinálom a probléma gyökerének megkeresését a személyiségének felmérésével és az eddigi tanulási módszereinek megismerésével is. Az érdeklődési köre nagy segítségemre tud jönni a motiváltabb tanulási környezet kialakításában, hiszen, ha olyan anyagokat használunk, amik az érdeklődését és motiváltságát fenntartják, máris kevésbé tűnik tanulásnak, mint inkább élvezetes tevékenységnek a nyelvtanulás.

Az állásinterjúra készülő vagy a céges prezentáló: ő általában a közelgő határidő miatt teljes ’vészhelyzetben’ érzi magát és meg van arról győződve, hogy nem tud megszólalni sem, pedig már régóta használja munkahelyén a nyelvet. Esetleg nemrég nyelvvizsgázott, de nem érzi azt, hogy képes lenne magát idegen nyelven kifejezni. Ilyenkor mindenképpen rádöbbentem őt arra a valóságos dologra, hogy igenis képes megszólalni. Erre vannak kidolgozott tematikáim. Közösen rávilágítunk a nyelvtanuló erősségeire és a gyengeségeire, megkérem a tanulót, hogy említsen magáról pozitív személyiségi jegyeket (miért megbízható vagy éppen precíz), ezáltal fokozatosan kibontogatom az önbizalmát. Ez stabilitást ad és folyamatosan a célnyelven beszélve teszi mindezt meg. Így a meglepetés erejével hat a tanulóra, hogy eltelt 60 perc és folyamatosan angolul beszélt, pedig azt hitte magáról, hogy nem tud egy mukkot sem mondani angolul. Így saját magának is kiderül, hogy nem is annyira elveszett a helyzete. Természetesen a felbukkanó nyelvi hibákat átbeszéljük és tisztázzuk.

Milyen eszközöket használsz a nyelvi coachingos nyelvórák során?

Érzelem kártyákkal, képi anyagokkal, vizuális eszközökkel dolgozom, hogy érzékelhetővé váljon a tanuló számára, hogy hol tart a nyelvtanulási folyamatában. Általában az első órán megkérem, hogy egy egytől tízig terjedő skálán jelezze, ő most mennyire elégedett a nyelvi szintjével. A skálázást a továbbiakban is alkalmazom az óra végén, hogy határozza meg, mennyire volt elégedett az adott órai fejlődésével, az alkalmazott feladatokkal, témákkal. Mint ahogy egy főpincér az étteremben, aki a visszajelzésekből folyamatosan alakítja az étlapot, alakítom a nyelvi coachingos óráinkat teljesen személyre szabottá és finomra hangolttá. Partneri viszonyba kerülve a tanulóval, nem pedig a klasszikus alá-fölérendeltségi viszonyba. A tapasztalataim szerint ez nemcsak a felnőtteknél működik, hanem már a középiskolás tanulóknál is. Saját nyelvi tanulási folyamatuk aktív részesévé válva nagyobb motiváció alakul ki bennük a fejlődésük irányába.

A középiskolások esetén szintén a ’nem tudok beszélni’ vagy hiányosak a nyelvtani ismereteik, vagy épp megragadnak egy alacsony szinten a sok tanárváltás miatti újrakezdések miatt. Náluk is mindenképpen a célállítással kezdjük. Egy szeptemberi kezdés esetén a májusi érettségit vagy nyelvvizsga megszerzését szoktuk célként megjelölni és kisebb lépésekre szedjük a felkészülés folyamatát, melyeket ütemezését is előre kijelöljük. Egy nyelvtani rendszerezés után erőteljes szókincsbővítéssel folytatjuk a munkát, melyben már a kommunikációs készségeket is bevonjuk a fejlesztésbe. Januártól vagy februártól pedig már célirányosan az érettségi tesztekkel, típus feladatok begyakorlásával folytatjuk.

A profi beszélő egy másik nyelven, ezért nem elégedettaz adott sokkal alacsonyabbnyelvi szintjével. Ők általában felnőttek, akik az anyanyelvükön, vagy egy másik idegen nyelven már elég magas szinten beszélnek és pont emiatt elégedetlenek a meglévő alacsonyabb szintű tudásukkal. Ilyenkor meg szoktam kérni a tanulókat, hogy gondoljanak vissza arra, mi segítette őket akkor, amikor a magasabb szinten ismert nyelvet még csak tanulták. Milyen módszerek, eszközök bizonyultak hatékonynak náluk akkor. Valamint érdekes, hétköznapi cikkeket szoktam alkalmazni, melyeket elolvasásuk után a tanulók összefoglalnak és azonnal pozitív visszacsatolást adok nekik, a már meglévő tudásukat dicsérem meg. Természetesen a hiányosságokra is rávilágítok és tanácsot adok, hogyan és mivel tudják fejleszteni őket.

A felnőtteknél kritikus pont az idő management, amire nagy hangsúlyt fektetünk a coachingban. Megvizsgáljuk és feltárjuk azokat az idősávokat a napi rutinjukban ahová be tudják illeszteni a nyelvtanulást és gyakorlást, hogy a sokszor felbukkanó „nekem erre úgysincs időm” indokot ki tudjuk iktatni. Megkeressük azokat a ’holt idősávokat’, amiket fel tudnak használni a gyakorlásra, készülésre napi szinten, például vezetés közben, tömegközlekedést használata során, házimunka végzése közben, vagy akár futás, kocogás közben is. Van, aki olvasni szeret vagy épp filmeket nézni szabad idejében, náluk ezeket a lehetőséget kell kihasználni. Nagyon fontos, hogy a coaching során nem a coach adja a megváltó megoldást a tanuló kezébe, hanem rávezeti kérdésekkel arra, hogy a megoldást a tanuló tárja fel a saját életében, saját magára szabva. A legfontosabb az, hogy minél több impulzusból érje őt a nyelv podcastokból, videókból, hírekből, cikkekből vagy épp dalokból. Mindenképp fel kell mérnem azt, hogy a diák számára mik a működő megoldások a nyelvtanulása során, amik segítségével élvezetesebben és hatékonyabban tud fejlődni. Kombinálom ezeket azokkal a készségeikkel, amelyek nehezebben fejlődtek eddig. A nyelvi coaching egy ösztönző folyamat, amiben a coach egy kísérőként van jelen, egyenrangú partnerként tekintve a tanulóra, aki a folyamatban a megoldások felszínre hozásában aktívan részt vesz és a tanulási folyamatban is kiveszi a részét.

Nyelvtanárok számára is hasznos lehet a nyelvi coaching?

Természetesen. Amikor nyelvtanárok jönnek el coachingra, náluk a módszertani megoldások skáláját, a coaching beépítését tanácsadással mutatom meg és a bennük meglévő készségek és képességek feltárásásával foglalkozunk. Sokuknál traumaként jelentkezik egy-egy csoporttal vagy tanulóval kapcsolatos elakadásuk és emiatt fordulnak a nyelvi coachinghoz. Ilyenkor az eddig használt módszereket, megoldásokat térképezzük fel, majd együtt próbálunk ’nézőpontot váltani’, fókuszunkat más lehetséges módszerek, megoldások felé igazítani. Ilyenekor a közös cél, keretek lefektetése és a tanulók és a tanár számára működő módszerek kiválasztása alapvető fontosságú. Ha a tanulók partnerként érzik magukat a saját tanulási folyamatukban és érzékelik, hogy rajtuk ugyanúgy múlik saját fejlődésük, akkor motiváltabbá tudnak válni. Ha érzik azt, hogy a saját érdeklődési körük is bevonható a tanulási folyamatba, akkor már számukra sem kényszer, hanem élvezetes tevékenységgé tud válni a nyelvtanulás.

Milyen terveket szeretnél megvalósítani a közeljövőben?

A nyelvi coaching szemléletű nyelvi órákon felül szeretnék külföldieknek, illetve angol és német nyelvet magas szinten beszélő magyar anyanyelvű célcsoportnak life, karrier és nyelvi coaching szolgáltatást kínálni angol és német nyelven. Itt 2 legyet ütünk egy csapásra, hiszen a nyelvet is lehet gyakorolni és önmagát is tudja fejleszteni a coaching segítségével.